KIJKEN NAAR KUNST IN DE BIEB

28-08-2018

Maak halt en front voor de werken.

In Bibliotheek Aanzet hangen aan de wanden tot eind september tegen de dertig schilderijen in acryl mooi te zijn van drie amateurkunstenaars, die al eerder hun werken in het Papendrechtse te kijk zetten. De redactie vroeg Piet Kaptein, bestuurslid van de Culturele Raad Papendrecht, de expositie te aanschouwen met als geestelijke bagage het kijk- en leesalbum Goed kijken begint met negeren van Wieteke van Zeil.
Piet Kaptein: ‘Met in mijn gedachten de milde regen die de vroege ochtend van woensdag 25 juli ons zo behaagde, toog ik naar de bieb aan de Veerweg om de door de sectie Amateurkunst georganiseerde tentoonstelling te gaan zien. Weer kwam ik onder de indruk van wat de grote kunstkenner Ruud van Mourik met zijn sectieleden Amateurkunst van de CRP tot stand gebracht heeft. Tussen de rijen en gangen boeken door zag ik de werken van Philip van Amen uit Molenaarsgraaf, van Theo Guidotti uit Alblasserdam en van Piet Vogelaar uit Papendrecht om schoonheid strijden.

Bij het tot mij nemen van die beauty’s werd ik gadegeslagen en aangesproken door oud-leerling en medewerkster Annette Buizer (nu Dekker), vriend Teus Versteeg en vrijwilliger Hans Godvliet. Ik blijf mij verheugen in ons wonen in een dorp. Hans vertelde mij dat kijklustigen tijdens de openingsuren geregeld de bibliotheek binnenlopen om de schilderijen ‘live’ te beleven.
 Lopend langs de dertig creaties maakte ik steeds halt en front voor de daarop getoonde beelden. Steeds had ik als leidraad de zeven inzichten die Wieteke van Zeil in haar recent verschenen en door mij bij u vorige week geïntroduceerde Goed kijken begint met negeren ons aanbiedt.

Ik geef de wenken van Wieteke aan u door: ‘1. Goed kijken begint met negeren – Over de kracht van isoleren. 2. Laat je niet sturen – Je wordt gemanipuleerd waar je bij staat. 3. Je ziet wat je kent – Iedereen neemt een ‘kijkersaandeel’ mee, maak er gebruik van. 4. Doe alsof  -Inlevingsvermogen vergroot je blikveld. 5. Van maken ga je beter kijken – Of hoe we veel te veel in ons hoofd zitten. 6. Weg met die smartphone. Uit, af, in de garderobe – En niet alleen omdat je wordt afgeleid. 7. De context geeft de clou – Je gaat het zien als je durft te associëren.’ Na het aanbieden van de wenken, die op klare en toegankelijke toon nader toegelicht worden, geeft Van Zeil ook tips. Bij het tweede inzicht  luidt het: ‘Kies een groot schilderij, merk op  waar je blik meteen naartoe wordt getrokken. Blijf daar even naar kijken  en stuur je oog dan op reis door het schilderij. Wat valt op in de linkerhoek beneden? En in de achtergrond rechts? Wat vertelt dit detail en wat is het? Waar doe het je aan denken?’. En bij inzicht 3 gaat de tip als: ‘Ga voor een groot schilderij staan en kijk niet naar de titel. Wat valt je als eerste op? Kun je benoemen waarom het je interesseert? Probeer tijd te nemen om je bewust te worden van associaties en te benoemen waaraan je denkt of waaraan het je herinnert.’

Met Wieteke van Zeil virtueel aan mijn zijde tippelde ik langs de kleine dertig met het materiaal acryl vervaardigde schilderijen. Ik lette daarbij op items als thema, motief, compositie, kleur, lijnenspel, maar vooral op de werking van het detail. Anders gezegd: ik  paste de werking van het sleutelgat toe, waarbij ik via het kleine bij het grote op papier of doek belandde. 
Mijn suggestie aan u is nu de komende weken naar de bieb te gaan en daar halt en front te maken voor ‘Rode wijn’, ‘Gouden Girl’, ‘Mijn stad’, ‘Communicatie scheepvaart’ en ‘Verval’ van Piet Vogelaar. U zult net als ik gaandeweg steeds meer ontdekken. Ook de vijf van Theo Guidotti ‘Modern Portret Audrey Hepburn’, ‘Dansers in Africa’, ‘Knipoog naar Romeinse rijk’, ‘Stad aan het water’ en ‘Zeeuwse kust’ zullen u uitnodigen tot een adembenemende verkenningstocht. Philip van Amen zal u onthalen op een serie prachtige panorama’s via zijn ‘Zeilwedstrijd’, ‘Zuid-Frans landschap’, ‘Wijze Opa met kleinkind’, ‘De Grote Kerk in Dordrecht’ en ‘Stad aan de rivier’. Vorige week mocht ik het met u hebben over mijn leraar kunstgeschiedenis P.W.J. Steinz. De aimabele, gedreven en bevlogen man leidde ons door musea in den lande, waar hij het vaak had over het begrip ‘Augenweide’, dat staat voor ‘lust voor het oog’. Aan de Veerweg in ons Papendrecht kunt u ook uw oog laten gaan over grandioze gezichten, over lusten voor uw ogen. Sectievoorzitter Ruud stuurde naar de pers de drie ‘Mijn stad’, ‘Modern Portret Audrey Hepburn’ en ‘Zuid-Frans landschap’. Voor wie van de drie gaat u?

Overigens, achter de balie van de bieb hangen nog steeds de zeven werken van cultuurkompaan Gert Klaassen te kijk.’